Spring naar bijdragen
Kieft

Nieuwe videokaart?

Recommended Posts

Mensen, eindelijk heb ik de pc bij mijn ouders opgehaald. 
Betreft onderstaande:
https://tweakers.net/pricewatch/355122/ ... ificaties/

Nu wil ik eigenlijk de videokaart vervangen, maar ook hier ben ik een leek in. Zag dat medion ervoor zorgt dat niet alle videokaarten er in kunnen.

Kan iemand mij advies hierover geven? Welke er bijv. In zou kunnen.
Het is niet alleen voor wow maar ook bijv. PUBG.

20171109_073020.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Kieft,

Ik heb zelf beperkte kennis en ik weet vrij weinig van Medion producten. Maar ik heb even het volgende opgezocht voor je.
Je moederbord specificaties: https://ark.intel.com/products/75016/Intel-H81-Chipset

Als het goed is kun je er gewoon een PCI Express 3.0 kaart insteken, zoals een 1050, 1050 ti of 1060. Die kunnen zowel WoW als PUBG spelen. Maar ook andere recente games. Al zul je misschien wel tegen beperkingen aanlopen met je processor en geheugen. De 8 GB, kun je wellicht uitbreiden naar 16 GB met twee nieuwe DDR3 latjes van 8 GB.

Ik zou je adviseren om het ook nog eens aan derde te vragen, die iets meer kennis hebben. Maar nu heb je al wat ideeën om mee te spelen. Post anders eens een bericht in onze facebook groep. Daar zitten vaak wel wat technische leden die dat kunnen beantwoorden. https://www.facebook.com/groups/hgwow/ Of op Discord. https://discord.gg/NJKHEFA

Succes!

Johnysnake 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan hier heel kort over zijn, maar dat is niet aardig. >U

Alles ligt aan je budget!

Je CPU is niet zo oud en is nog redelijk te noemen, als we het hebben over performance.
- een cpu upgrade is niet mogelijk, zonder ook het moederbord te vervangen met een nieuwer type & dan moet je ook nieuwe RAM kopen, want nu heb je DDR3 en dan moet het DDR4 zijn

Er zijn 2 dingen die je kan upgraden om je computer sneller te maken:

1. (goedkoop) een SSD plaatsen om je OS en Games van te draaien, je HDD kan je dan blijven gebruiken voor opslag voor games die je nauwelijks speelt, of bijv. voor films/foto's

2. (duurder) een videokaart. Je huidige videokaart is al wat verouderd en om meer FPS te krijgen in games, heb je een nieuwere kaart met meer VRAM (video geheugen) nodig.
- een logische aankoop zou een GeForce GTX 1060 zijn. Deze zijn niet veel duurder dan de 1050 TI, maar geven je op de langere termijn wel meer waar voor je geld.

Maar eerst!

Ga eens naar https://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/battlegrounds/15571
En naar https://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/world-of-warcraft-legion/13071

Je moet daar wel een tool voor downloaden. Zou je hier de resultaten willen delen?

Oh, en als laatste: Kan je nakijken wat voor PSU je momenteel hebt? Die informatie kan ik niet terugvinden in de tweakers link die je deelde.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

PSU (PowerSupplyUnit) is de dure afkorting voor Voeding.

Het blok achterin de computer waar die dikke kabel in gaat. Daar staat een wattage op, bijvoorbeeld: 420W (staat voor 420 piek watt)

EDIT:

Met jouw budget is de mooiste oplossing de volgende:
Intenso High Performance 120GB SSD  (€ 56,94 incl. 21% BTW) + MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G - Grafische kaart (€ 177,95 incl. 21% BTW)

Dan kom je op: Totaal incl. BTW    €    234,90

Zoals je ziet, zit je dan nog onder de €200 met je videokaart en is er nog ruimte om een (paar) maand(en) later een SSD bij te kopen XD
Kleine kanttekening: het wattage van je voeding is wel belangrijk om te weten, want als je systeem meer kracht trekt dan de voeding kan leveren, is dit zeer slecht voor je totale systeem. Krachtigere videokaarten, trekken meer stroom om die kracht te kunnen leveren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je PSU zit altijd aan de achterkant, in de behuizing. Bij sommige behuizingen aan de onderkant, bij de meeste budget behuizingen is 'ie bovenin gemonteerd.

Zie foto1: psu-1.jpg

Nadat je die duimschroeven losgedraaid hebt (geen schroevendraaier nodig), kan je het zijpaneel eraf halen.

en foto2: psu-2.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Toldya

Bij deze.

Tevens de volgende vraag:

Hoe heb je bepaald welke videokaart er in zou kunnen?

Moet je dan ook nog iets rekening houden met de ruimte of had je aan de gegevens die ik gestuurd had genoeg?

20171125_123939.jpg

20171125_123931.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, kutmedion...

Op de website van nVidia, voor je huidige videokaart, staat: "Minimum Recommended System Power (W)   500 W"

En wat stopt medion in je kast? 450 W, zonder 80+ certificering... wat een beunhazen.

In ieder geval.., raar maar waar, een nieuwere videokaart verbruikt in jouw geval minder stroom, dus je PSU upgraden is niet nodig
Wat betreft de ruimte: ik zie zo dat je ruimte zat hebt voor een andere kaart, maar ik had al het vermoeden dat je een mATX moederbord hebt (gezien het formaat van de behuizing).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee waar je het allemaal over hebt haha.

Maar.. 

De 1050 Ti is dan de beste optie? waarvan je de link stuurde?

Is dat makkelijk zelf te vervangen stel ik ga hiermee verder? (wordt waarschijnlijk eind december, nog even goed overna denken)

Tevens krijg ik de volgende reactie op Tweakers:

De 760 OEM is al aardig wat langzamer dan de 960, de 1050 is sneller dan de 960 en de 1050ti is minstens 1,5 tot 2× zo snel als de 760 OEM.
Of dat echt merkbaar is is een tweede, ik zou zelf ook gelijk voor een 1060 gaan mits de voeding dat aan kan.

bewerkt door Kieft

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan het even opmeten voor de zekerheid :) 
Dit zijn de afmetingen van die 1050 TI welke ik gisteren deelde:

Breedte
  • 3.9 cm
Diepte
  • 22.9 cm
Hoogte
  • 13.1 cm

Meten als volgt: kieft.jpg

EDIT:
Ja hoor, erg makkelijk. Je videokaart zit met een clipje vast aan de onderkant in het moederbord en met een schroefje aan de behuizing.

Uiteraard is het niet de beste optie, maar je had het zelf over een budget van rond de €200, dus daar heb ik op gezocht :)
Bij computeronderdelen is het bijna altijd: "Jaaa, als ik nou 2 of 3 tientjes extra neerleg, heb ik dat betere/nieuwere model".
Zo blijf je bezig, want er is altijd een nieuwer en/of beter model, haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat ze zeggen dat je amper verschil merkt, is dat zo?

Anders leg ik inderdaad een paar tientjes extra neer. Want je had het zelf ook over de 1060. Welke zou je dan adviseren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk eerst maar eens of die 1050 TI past :)
Je merkt vooral in dagelijks gebruik veel vooruitgang, als je een SSD koopt voor je systeem. Dat is alsof je computer redbull krijgt in plaats van stroom.

Het is lastig, want ik kan geen beslissing voor je maken...

Zit je op Discord toevallig? Dat praat wat makkelijker!

-- dan kijk ik ondertussen even naar wat voor RAM modules je op dit moment hebt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even opsommen wat er in je PC zit, dan hoef ik niet steeds naar andere websites om even te spieken :)

----- CPU -----
(haswell 22nm) Intel® Core™ i5-4440 (3.1 GHz - 3.3 GHz boost) 4 cores, 4 threads
Socket LGA1150 H3 - Intel H81 Chipset - 6MB Cache - TDP 84W - Thermal paste: PCG 2013D

----- OPSLAG -----
CPU Max RAM supported: 32 GB DDR3 @ 1333,1600 MHz - Dual Channel (no ECC)
2 DIMM slots, 1 in gebruik (8GB 1600MHz)
1x 1TB HDD (7200 RPM), geen M.2 compatibility

----- GPU -----
GPU: NVIDIA GeForce GTX 760, 1536MB dedicated GDDR5 + 512MB VRAM

Had je al opgemeten of die videokaart erin past?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het kort, waarom niet:

Je computer is al een paar jaar oud en je hebt gedurende die tijd met een voeding gedraaid, die eigenlijk niet genoeg kracht leverde.
- ik heb zelf vroeger ook 2x een medion PC gehad, beide keren was de voeding ontploft... waarschijnlijk om de zelfde reden
Oftewel: houd er rekening mee dat als je een krachtige kaart koopt, dat je misschien ook een andere voeding moet aanschaffen
(voor het te laat is, want als hij kortsluiting maakt kan je alles weggooien)

Je hebt nog geen SSD en een redelijk kleine hoeveelheid (relatief traag) RAM-geheugen.
- dit zorgt voor zogenaamde "bottlenecks", wat inhoud: Het team is zo goed als zijn zwakste schakel
Ook hiervoor geldt dat je toch een keer zal moeten investeren in nog een RAM stickje en een SSD

De prijzen van videokaarten zijn al een lange tijd erg hoog.
- voor mij is dat in ieder geval een reden om geen beest van een videokaart te kopen
De 1050 TI die ik linkte was rond de €170 dacht ik.
Daarna komt (een fatsoenlijke) 1060 3GB op ong. €220, gevolgd door een (fatsoenlijke) 1060 6GB op ong. €280

In het kort, waarom wel:

Omdat je dan voor de komende 3 jaar in ieder geval weer vooruit kan, zonder na te hoeven denken over je videokaart.

Maar zoals je ziet is mijn lijstje met minpunten toch behoorlijk langer ;)

Ik ben zelf een Ryzen systeem aan het bouwen, maar de videokaart koop ik als aller laatste pas.
Misschien zelfs eerst een 2e-hands flutding. Zo hoog zijn de prijzen momenteel.

Laatste toevoeging: Als je dan toch voor een GTX 1060 gaat, dan moet je ook de 6GB nemen, want 3GB is echt niet voldoende op de lange termijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Johnysnake:

...van Zotac.

Tja... vaak is het wel zo dat als het budget het toelaat, dat je beter weg kan blijven bij b-merken.

Op langere termijn is een a-merk kaart vaak langer stabiel met hoge prestaties, dan de merken die gebruikmaken van goedkopere Chinese onderdelen.
Verder niks mis met die kaart, zeker niet... maar ik heb het ook over een jaar of 3/4. MSI gebruikt geloof ik Samsung VRAM voor de GTX kaartjes, waarbij Zotac een generiek merk heeft gebruikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Toldya:

Tja... vaak is het wel zo dat als het budget het toelaat, dat je beter weg kan blijven bij b-merken.

Op langere termijn is een a-merk kaart vaak langer stabiel met hoge prestaties, dan de merken die gebruikmaken van goedkopere Chinese onderdelen.

I agree. Al was dit voor mij op dat moment de enige optie. En ben er tot dus zo ver tevreden mee. Ik kan vooruit. Een upgrade kan over een paar jaartjes zonder moeite.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik het zo zeggen. Als je een PC had van vroeger, bijvoorbeeld met Windows XP of 98, dan kon je tijdens het opstarten even plassen, wat te drinken halen, even naar de supermarkt, rondje Melkweg en dan was die een keer bij je bureaublad. Met een SSD is het eerlijk gezegd al klaar wanneer je halverwege je WC bent. Het verschil merk je eigenlijk al direct. Zeg maar het optrekken van auto's tussen een Fiat Multipla en een Tesla Roadster.

bewerkt door Kythera
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kreeg onderstaande reactie van een vriend van me:

De maximale power die je voeding kan leveren is 450 Watt. Bouw je een systeem die onder stress meer dan 450 Watt vraagt, dan schakelt je pc vanzelf en onmiddellijk uit. En dat wil je niet. Je moet daarom zeker weten dat je nooit boven de 450 Watt uitkomt.

Je huidige GTX 760 vraagt onder workload zo'n 320 Watt. De rest van je systeem doet het dus maar met slechts 450-320=130 Watt. Grafische kaarten zijn echte stroomverbruikers vergeleken met de rest van je systeem.

De GTX 1050-serie is een stuk zuiniger. Modernere kaarten met kleinere chips hebben minder stroom nodig en genereren ook minder warmte waardoor er ook nog eens stroom bespaart wordt op koeling. Daarom verbruikt de GTX 1050 serie pak um beet 155 Watt, de helft dus vergeleken met je huidige GTX 760.

Het verschil tussen een normale versie en een Ti-versie is dat de Ti-versie net wat sneller is. Normaal is dat nauwelijks te zien. Echter, tussen de 1050 en 1050 Ti zit er nog een ander verschil waardoor je altijd voor de 1050 Ti moet gaan. In de 1050 Ti zit 2 keer zoveel geheugen, 4 GB in plaats van 2 GB. 

Ik heb nog even gekeken naar je huidige GTX 760 op de benchmars. Wat mij opvalt is dat die GTX 760 beter presteert als de nieuwere GTX 1050. En dat hij net wat onder doet als de GTX 1050 TI. Kijk zelf maar.

Dus ik vraag mij af, is het dan niet een beetje zonde van je geld om een GTX 760 te vervangen voor een GTX 1050 TI? Voorlopig kan hij echt nog wel goed mee met de nieuwste games. Wil je echter toch op vooruitgaan, dan zal je wel iets meer uit moeten geven voor een merkbaar verschil in beeldkwaliteit.

Al met al, blijkbaar dus niet doen? Gaat mij vooral om de fps drops in PUBG. Nee moment heb ik rond de 55fps, volgende 13 fps.  En de map duurt heel lang met inladen.. Tevens speel ik hem op very low settings 

Enig idee wat ik nog kan doen? En of bovenstaande klopt?

Ik zal sowieso een SSD aanschaffen, iemand hier nog een linkje voor hoe je deze aansluit?

bewerkt door Kieft

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

SSD+RAM is om te beginnen altijd een goede keuze :)

Het ligt (zoals met alles) een beetje aan je budget, maar dit is een van de beste SSD's:
https://www.ssdcenter.nl/product/542827/category-208065/samsung-850-evo-250-gb-2-5-inch.html (MET GRATIS GAME!)

En daar hebben ze zelfs een tutorial filmpje voor, zodat je hem makkelijk zelf kan installeren: https://www.ssdcenter.nl/advies/ssd-installeren.html

Je moederbord ondersteunt DDR3 RAM, dus je kan de RAM die je er nu in hebt zitten, nog een keer aanschaffen.
Op de zijkant zit een wit stickertje, daarop staat een serialnummer of merknaam, type die in op google en je kan zo'n zelfde nog een keer kopen ^^
Anders mag je het nummer ook hier plaatsen, dan zoek ik het voor je op.

Als reactie op wat die vriend van je zei:
Het ligt iets ingewikkelder dan hij het brengt...
Die benchmarks geven misschien een relatief gelijkwaardige score, maar jij gaat niet de hele dag benchmarken, jij gaat gamen.
Een benchmark is leuk om een indicatie te krijgen van wat iets kan. Ik leg uit:

Zie: http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-760-vs-GeForce-GTX-1050-Ti#differences
Als het goed is zie je nu de verschillen tussen de 2 kaarten.

Front view of GeForce GTX 760

Reasons to consider the
Nvidia GeForce GTX 760

Higher memory bandwidth 192.3 GB/s vs 112.1 GB/s More than 70% higher memory bandwidth
More texture mapping units 96 vs 48 Twice as many texture mapping units
Higher texture rate 94.1 GTexel/s vs 62 GTexel/s More than 50% higher texture rate
More shading units 1,152 vs 768

384 more shading units

Front view of GeForce GTX 1050 Ti

Reasons to consider the
Nvidia GeForce GTX 1050 Ti

Asus, 8 GB RAM, 15" screen
GeForce GTX 1050 Ti

Higher clock speed 1,291 MHz vs 980 MHz More than 30% higher clock speed
More memory 4,096 MB vs 2,048 MB 2x more memory
Higher effective memory clock speed 7,008 MHz vs 6,008 MHz More than 15% higher effective memory clock speed
Higher turbo clock speed 1,392 MHz vs 1,032 MHz Around 35% higher turbo clock speed
Higher pixel rate 41.3 GPixel/s vs 23.52 GPixel/s More than 75% higher pixel rate
Higher memory clock speed 1,752 MHz vs 1,502 MHz More than 15% higher memory clock speed
Significantly lower TDP 75W vs 170W 2.3x lower TDP

Nou ga ik het proberen uit te leggen, maar het is een nogal ingewikkeld onderwerp:

Wat daar staat is: In lage resolutie presteert de 760 beter, in hoge resolutie (en nieuwere games) presteert de 1050 TI beter.
Waarom? Omdat de 760 sneller nadenkt met minder pixels (zeg maar tot 720p), terwijl de 1050 TI sneller nadenkt met meer pixels (zeg maar tot 1080p)
Ook waren voorheen de technologieën waarin games werden gemaakt, anders dan dat ze nu zijn.

Dat is te herkennen aan bijvoorbeeld de Shader Cores. Nu lossen kaarten dat op met sneller & meer rekengeheugen, waardoor die shader cores onnodig (en traag) zijn geworden, en de modernere games niet eens meer (specifiek) op worden gemaakt

Maar SSD+RAM is voor nu in ieder geval de goedkoopste en beste oplossing, want het is goed voor alles dat je met je computer doet.
Het zal ook aanzienlijk helpen met de laadtijd en fpsdrops in games.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen

Om te reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Ben je al lid? Log hier in.

Nu Inloggen

Over ons

Hollands Glorie is een Nederlandstalige World of Warcraft community en is actief op meer dan 25 realms. Onze guilds zijn cross-realm met elkaar verbonden en vormen samen een groot Nederlandstalig netwerk van enkele duizenden spelers. Hollands Glorie organiseert onder andere sociale in-game events, raids (Normal & Heroic) & rated battlegrounds.

Links

Meer over Hollands Glorie